Rabu, 25 Mei 2011

Kelebihan menggunakan pemasaran melalui internet.


Pemasaran produk dan perkhidmatan adalah amat penting bagi semua jenis perniagaan. Pemasaran bererti memperkenalkan sesuatu produk atau perkhidmatan. Tanpa sistem pemasaran yang sistematik, produk yang baik tidak dapat dipasarkan dengan meluas dan merugikan pihak yang menghasilkan produk tersebut. Sebelum kaedah pemasaran melalui internet meningkat secara drastik, perniagaan konversional lebih menumpukan cara pemasarannya melalui khidmat jurujual ataupun pegawai pemasaran yang dilantik untuk memasarkan produk mereka. Bagi firma perniagaan yang lebih besar, kaedah pemasaran seperti pengiklanan melalui media2 massa seperti akhbar, majalah mahupun pengiklanan melalui televisyen. Kesemua ini memakan kos yang tinggi dan mempunyai kos penyelenggaraan yang sentiasa berulang.

Dengan perkembangan dunia teknologi maklumat ataupun dikenali juga sebagai ICT, cara pemasaran telah pun berubah di mana firma perniagaan telah berpeluang memasarkan produk mereka melalui laman web yang dibangunkan oleh pembangun sistem. Masyarakat terutamanya di Malaysia hari ini sudah mula mengakui keberkesanan penggunaan internet bagi medium pemasaran yang baru. Kini, banyak syarikat tempatan mula mengiklankan produk dan perkhidmatan mereka di internet. Malah pada hari ini juga kita dapat lihat di mana orang perseorangan juga dapat memasarkan produk mereka melalui internet. Samada kita menyedari atau tidak, internet sebenarnya merupakan industri yang paling pantas berkembang masa kini.
Ramai yang tidak menyedari bahawa internet di jadikan medium baru perniagaan bagi para usahawan di luar sana. Di antara kelebihan2 memasarkan produk dan perkhidmatan melalui internet adalah seperti:
  • Melibatkan kos yang begitu minimum dan jauh lebih murah seperti kos yang melibatkan promosi dan pengiklanan. Pemasaran internet melalui kemudahan online seperti ezine dan e-classified dapat digunakan secara meluas di internet.
  • Perniagaan boleh di buka selama 24 jam sehari, 7 hari seminggu, 365 hari setahun dan juga boleh dilakukan secara automatik (autopilot) bergantung kepada jenis perniagaan yang dijalankan.

  • Mampu menarik pelanggan dari seluruh dunia dan seterusnya dapat mencapai pasaran ke pringkat global dengan mudah dan berkesan.
  • Pemasaran internet hanya perlu menggunakan sebuah laman web yang dibangunkan. Infrastruktur ini perlu dibangunkan bagi tujuan menjual dan ia hanya memerlukan nama domain dan alamat email sahaja.
  • Pemasaran internet membina akses secara lansung kepada pelanggan yang berpotensi. Seterusnya, kita dapat berkomunikasi dengan bakal pelanggan antaranya adalah dengan cara menghantar email dan bercakap kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan